Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek AGD na Węgrzech

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Daniel Matusiak | 2015-12-17 16:57:56
polska, węgry, lengyelország, magyarország

Sprzedaż drobnego sprzętu AGD wzrosła w III kwartale br. o 18,3%. Praktycznie wszystkie rodzaje sprzętu, według wyników badania rynku przeprowadzonych przez firmę GFK Hungária Kft., odnotowały wzrosty sprzedaży, jedynie te najmniejsze, w tym przykładowo frytkownice, tostery czy szybkowary, odnotowały spadek. Wiele rodzajów sprzętu odnotowało wzrost dwucyfrowy, chociażby sprzęt do utrzymywania higieny ustnej, sprzęt do przygotowywania żywności czy żelazka, mniejszy wzrost zanotowano w przypadku sprzedaży np. depilatorów, golarek, czajników, kawiarek czy odkurzaczy.

Sprzedaż drobnego sprzętu AGD wzrosła w III kwartale br. o 18,3%. Praktycznie wszystkie rodzaje sprzętu, według wyników badania rynku przeprowadzonych przez firmę GFK Hungária Kft., odnotowały wzrosty sprzedaży, jedynie te najmniejsze, w tym przykładowo frytkownice, tostery czy szybkowary, odnotowały spadek. Wiele rodzajów sprzętu odnotowało wzrost dwucyfrowy, chociażby sprzęt do utrzymywania higieny ustnej, sprzęt do przygotowywania żywności czy żelazka, mniejszy wzrost zanotowano w przypadku sprzedaży np. depilatorów, golarek, czajników, kawiarek czy odkurzaczy.

Sprzedaż dużego sprzętu AGD w III kw. br. osiągnęła wartość 17,5 mld HUF, co oznacza wzrost o 4,4% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W III kw. br. najwięcej sprzedawano lodówek (jednak mniej niż w III kw. 2012 r.) Spadła również sprzedaż okapów i płyt grzewczych. Dwucyfrowy wzrost odnotowała sprzedaż pralek, mikrofalówek i suszarek do ubrań. W przypadku pralek największy poziom sprzedaży zanotowano w przypadku wąskich modeli ładowanych od frontu.

Wg. CECED (Związek producentów i dystrybutorów sprzętu AGD na Węgrzech) dane po III kw. br. pokazują, że skończyła się tendencja spadkowa dla tego segmentu rynku. Dane sprzedaży po III kw. pokazują wzrost o 5,3% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Pan László Gerő, Prezes Candy Hoover Hungary Kft., podkreślił jednak, że nie jest wszystko jedno, z jakiego poziomu ten sektor rozpoczął aktualną tendencję wzrostową, patrząc na fakt, że spadek sprzedaży w sztukach odnotowany na Węgrzech dla ostatnich 5 lat wyniósł aż 60%. Spadki dla sprzedaży sprzętów AGD zaczęły się już w I kwartale 2007 r., gdzie np. w przypadku pralek w porównaniu z I kw. 2006 r. sprzedano ich o 20% mniej. Zwrócił uwagę również, że wzrosty sprzedaży, jak na razie, są głównie widoczne w sprzedaży podstawowych artykułów AGD. Nie ożywia się sprzedaż sprzętu pod zabudowę głównie przeznaczonego do nowo wybudowanych mieszkań, ani sprzedaż zmywarek. Co prawda nieznacznie wzrosła sprzedaż artykułów, których cena przekracza 120 tys. HUF, ale ich udział w rynku spadł do takiego poziomu w przeciągu ostatnich lat, że uznaje się go za mało znaczący.

W węgierskich gospodarstwach domowych nie są rzadkością sprzęty ponad dziesięcioletnie. Cztery lata temu 43% sprzętu miało ponad osiem lat. Na zlecenie CECED, firma GFK Hungária Kft. zbadała okres od listopada 2012 r. do stycznia 2013r., czy sytuacja uległa zmianie. Wyniki badań pokazały, że już 46% użytkowanego sprzętu w gospodarstwach domowych ma ponad osiem lat.

Na dzień dzisiejszy ceny pralek w sklepach są na poziomie cen sprzed 10 lat. Wartość nominalna pozostała taka sama, natomiast koszty dystrybucji wzrosły o 30%. L. Gerő przypomina, że były lata, gdy stawka Vat wynosiła tylko 20% (która wzrosła potem do 22%, i ponownie do stanu dzisiejszego na 27%) i nie była pobierana opłata produktowa. Sama opłata produktowa nałożona na importerów opłacana za sprzętem RTV i AGD, która wynosiła w zeszłym roku 50 HUF/kg sprzętu, wzrosła do 60 HUF/kg sprzętu. Stanowi ona 5-6% całego rocznego przychodu importerów. Za te pieniądze transportują i przetwarzają oni stary sprzęt, który oddano w momencie zakupu nowego, jednak przed wprowadzeniem opłaty produktowej koszt zniszczenia starego sprzętu przez organizację non profit założoną przez importerów wynosił ok. 1,5%-1,7% całorocznych przychodów importera. Biorąc również pod uwagę spadek wartości forinta i przeciętny wzrost cen detalicznych o średnio 5% w przeciągu ostatnich pięciu lat, nie dziwi fakt, że producenci sprzętu AGD ponoszą straty na węgierskim rynku. To prowadzi do działań oszczędnościowych ze strony producentów typu zmniejszenie liczby salonów firmowych oraz lokalnych centrów logistycznych.

Wcześniej importerzy posiadali magazyny z dostępnymi na stanie sprzętami, jednak to niosło za sobą wysokie koszty magazynowania i obsługi, a także utrzymania floty transportowej, która dostarczała towar to poszczególnych klientów. W ramach programów oszczędnościowych w pierwszej kolejności firmy otwierały centra logistyczne na dane regiony, ale z czasem przestawiono się na bezpośrednie dostawy z fabryki do poszczególnych odbiorców. Przykładowo Candy Hoover (grupa producencka posiadająca wiele marek w swoim portfolio, w tym Hoover, produkująca rocznie ok. 6 mln sztuk sprzętu) miesięcznie realizuje 3 dostawy do swoich dystrybutorów zajmujących się sprzedażą detaliczną. Sami dystrybutorzy muszą na kilka miesięcy wcześniej złożyć zamówienia kwartalne, tak by fabryka mogła odpowiednio dostosować swój plan produkcji. Praktycznie z rynku zniknęły hurtownie AGD, zmniejszyła się też znacznie liczba dystrybutorów zajmujących się sprzedażą detaliczną. Małe, rodzinne przedsiębiorstwa stały się na ogół partnerami firm Euronics czy Expert.

 

Obroty dla niektórych artykułów AGD (styczeń.-wrzesień., w szt.)

 

2012r.

2013r.

Pralki

122 510

137 787

Lodówki

125 186

127 895

Kuchenki*

50 774

54 125

Zamrażarki

34 553

35 103

Zmywarki

21 814

21 109

Źródło: CECED Węgry *Łącznie gazowe i elektryczne

 

Rynek AGD na Węgrzech (w szt.)

Okres

2012 r.

2013 r.

Wrzesień

63 638

69 214

styczeń.-wrzesień

500 217

526 930

VG-Grafika Źródło: CECED Węgry

opr. G. Jankiewicz WPHI na podstawie Világgazdaság





Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw

Nici do haftu maszynowego

Im więcej czasu poświęcimy na doskonalenie naszych umiejętności, tym szybciej, dokładniej i spraw...
Polska - Sulechów (miasto) 2021-04-21 Dodał: Pozostałe tekstylia Zobacz ofertę

Tłumaczenia medyczne

Biuro tłumaczeń Reddo Translations świadczy usługi z zakresu tłumaczeń medycznych. Tam, gdzie dro...
Polska - Warsaw 2021-04-20 Dodał: Marta Januszewska Zdrowie i medycyna, Doradztwo/consulting/edukacja, Pozostałe branże Zobacz ofertę

Katalogi stron

Każdy biznes wymaga rzetelnej reklamy. Jeśli chcesz, by Twoja firma pozyskała jeszcze większe rze...
Polska - Poznań 2021-04-20 Dodał: Jacek Cukierski IT/ICT Zobacz ofertę

Zobacz więcej ofert